STATUT

CENTRUM EDUKACJI NAUCZYCIELI W KOSZALINIE

( tekst jednolity na podstawie Uchwały nr 783/03 Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego          z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie zmian w Statucie Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie)

 

ROZDZIAŁ I. Nazwa i rodzaj placówki

 

§1

Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, zwane dalej CEN, jest placówką doskonalenia nauczycieli, o których mowa w art. 2 pkt 9 i 10 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984 i Nr 141, poz. 1185 oraz z 2003 r. Nr 137,poz.1304) oraz                 w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2003r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego ( Dz.U. z 2003 r. Nr 84 poz.779)  oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 89, poz.824) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej (Dz.U. z 2003 r., Nr 89, poz.825).

 

§2

1.     CEN jest jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998r.         o finansach publicznych (Dz.U. Nr155, poz.1014  z późn. zm.)

2.     Zasięg terytorialny działania CEN obejmuje powiaty: białogardzki, drawski, kołobrzeski, koszaliński, sławieński, świdwiński i szczecinecki oraz miasto na prawach powiatu: Koszalin.

3.     Siedzibą CEN jest Koszalin, ul.Ruszczyca 16.

4.     Organem prowadzącym CEN jest Samorząd Województwa  Zachodnipomorskiego.

 

 

 

ROZDZIAŁ II. Cele i zadania wojewódzkiej placówki doskonalenia.

 

§3

Zadania CEN realizowane są w zakresie doradztwa indywidualnego, kursów doskonalących, innych formach kształcenia ustawicznego oraz gromadzenia, opracowywania i udostępniania księgozbioru bibliotecznego.

 

§4

Do zadań CEN należy w szczególności:

1)    Opracowywanie, we współpracy z Zachodniopomorskim Kuratorem Oświaty, priorytetów doskonalenia zawodowego nauczycieli w województwie,

2)    przygotowanie i realizacja, we współpracy z Zachodniopomorskim Kuratorem Oświaty, programów doskonalenia i wsparcia doradców metodycznych,

3)    przygotowanie i realizacja programów doskonalenia zawodowego dla dyrektorów szkół                i placówek oraz pracowników organów nadzorujących i prowadzących szkoły i placówki                  z terenu województwa, w zakresie zarządzania oświatą,

4)    organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń, w tym konferencji i seminariów dla nauczycieli poszczególnych specjalności oraz nauczycieli poszczególnych typów i rodzajów szkół i placówek,

5)    organizowanie działań na rzecz rozwoju zawodowego nauczycieli, w szczególności we współpracy z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny,

6)    współpraca z organami prowadzącymi szkoły i placówki w zakresie doradztwa metodycznego dla nauczycieli,

7)    organizowanie i prowadzenie, stosownie do potrzeb, doradztwa metodycznego dla nauczycieli:

a)     przedmiotów zawodowych rzadkich specjalności;

b)    zatrudnionych w szkołach z językiem nauczania mniejszości narodowych i etnicznych,

8)    tworzenie i rozwijanie wojewódzkiego systemu informacji pedagogicznej,

9)    wspieranie nowatorskich inicjatyw nauczycieli oraz wspomaganie samokształcenia                             i doskonalenia nauczycieli.

 

§5

1. Zadania CEN wymienione w §4 realizowane są przez nauczycieli konsultantów, specjalistów, doradców metodycznych oraz nauczycieli bibliotekarzy przy współpracy ze szkołami, placówkami oświatowymi, szkołami wyższymi, organami administracji rządowej i samorządowej a także organizacjami, stowarzyszeniami i innymi instytucjami związanymi z edukacją.

2. Zadania, określone w §4 realizowane są między innymi poprzez:

  a) prace koncepcyjne dotyczące zakresu i sposobu organizowania form doskonalenia,

  b) udzielanie konsultacji,

  c) organizowanie form doskonalenia, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i 

      szkoleń uwzględniających specyfikę nauczanych przedmiotów lub prowadzonych zajęć oraz

      dotyczących ogólnej wiedzy i umiejętności zawodowych nauczyciela.

3. CEN może, za zgodą Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty, prowadzić dla nauczycieli kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

 

 

ROZDZIAŁ III. Cele, zadania i organizacja Biblioteki Pedagogicznej

 

§6

1.     Biblioteka Pedagogiczna, zwana dalej BP służy nauczycielom oraz innym osobom zainteresowanym sprawami oświaty i wychowania.

2.     BP stanowi bazę informacji bibliotecznej nauczycieli korzystających z usług CEN.

3.     BP wykonuje swoje zadania na podstawie Statutu oraz Regulaminu Biblioteki Pedagogicznej.

4.     Regulamin Biblioteki Pedagogicznej opracowuje wicedyrektor, zatwierdza dyrektor CEN.

 

 

 

§7

1.     Do zadań Biblioteki Pedagogicznej należy w szczególności:

1)    gromadzenie, opracowywanie, ochrona, przechowywanie i udostępnianie użytkownikom materiałów bibliotecznych, w tym dokumentów piśmienniczych, zapisów obrazu i dźwięku oraz zbiorów multimedialnych, obejmujących w szczególności:

a)     literaturę z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych, w języku polskim i w językach obcych,

b)    publikacje naukowe i popularnonaukowe z różnych dziedzin wiedzy objętych ramowymi planami nauczania,

c)     literaturę piękną i dzieła klasyki światowej oraz książki z zestawu lektur dla ucznia,

d)    piśmiennictwo z zakresu bibliotekarstwa i informacji naukowej,

e)     programy nauczania i podręczniki szkolne,

f)     materiały dotyczące problematyki regionu,

2)    prowadzenie działalności informacyjnej i bibliograficznej,

3)    inspirowanie i promowanie edukacji czytelniczej i medialnej,

4)    wspieranie działalności bibliotek szkolnych, w szczególności w zakresie organizacji i  zarządzania biblioteką,

5)    wspieranie nauczycieli w realizacji zajęć dydaktycznych i wewnątrzszkolnego doskonalenia,

6)    udzielanie pomocy i instruktażu filiom BP,

7)    organizowanie współpracy i wymiany doświadczeń między bibliotekami pedagogicznymi,

8)    tworzenie systemu informacji pedagogicznej,

9)    prowadzenie innej działalności zleconej przez dyrektora CEN.

 

§8

1.     BP gromadzi źródła informacji, do których należą książki, czasopisma i inne druki oraz materiały audiowizualne, a w szczególności:

1)    literaturę z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych,

2)    publikacje naukowe i popularnonaukowe z różnych dziedzin wiedzy objętych programami nauczania,

3)    literaturę piękną, głównie dzieła klasyki światowej oraz książki z zestawów lektur szkolnych,

4)    piśmiennictwo z zakresu bibliotekarstwa i informacji pedagogicznej,

5)    programy i podręczniki szkolne,

6)    materiały audiowizualne oraz pakiety multimedialne związane z zadaniami BP i CEN.

2.     BP gromadzi i opracowuje zbiory zgodnie z obowiązującymi normami bibliotecznymi.

3.     BP udostępnia swoje zbiory w warunkach określonych w regulaminie wewnętrznym ustalonym przez dyrektora CEN.

4.     Godziny pracy BP w Koszalinie umożliwiają dostęp do jej zbiorów, w cyklu dwuzmianowym.

5.     Godziny pracy biblioteki, uwzględniające potrzeby środowiska, określone są w Regulaminie Organizacyjnym CEN.

 

 

§8a

Godziny pracy biblioteki, uwzględniające potrzeby środowiska, określone są w Regulaminie Organizacyjnym CEN.

 

§9

1.     Dyrektor CEN może wnioskować do samorządu województwa zachodniopomorskiego w sprawie zmian organizacyjnych filii BP.

2.     Filie realizują zadania BP. Dyrektor CEN określa zasięg terytorialny działania filii.

3.     Filie znajdują się w: Białogardzie, Drawsku Pomorskim, Kołobrzegu, Sławnie, Szczecinku        i Świdwinie.

 

ROZDZIAŁ IV. Struktura organizacyjna.

 

§10

1.     CEN stanowi zespół złożony z :

1)    Zespołu konsultantów i doradców,

2)    Nauczycieli Bibliotekarzy BP.

2.     Obsługę organizacyjno – administracyjną CEN zapewnia pion ekonomiczno – administracyjny.

 

 

 

§11

1.      Pracą CEN kieruje dyrektor przy pomocy wicedyrektora oraz wicedyrektora ekonomiczno – administracyjnego.

2.      Dyrektora CEN powołuje i odwołuje Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego.

3.      Do zadań dyrektora CEN należy w szczególności:

1)    realizowanie zadań statutowych CEN,

2)    wykonywanie funkcji pracodawcy,

3)    dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym CEN,

4)    przygotowanie planu pracy oraz sprawozdań z jego wykonania za dany rok szkolny,

5)    organizowanie doskonalenia zawodowego doradców metodycznych,

6)    sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad pracą doradców metodycznych,

7)    dokonywanie oceny pracy doradców metodycznych i nauczycieli konsultantów.

 

§12

1.     Funkcję wicedyrektorów powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor CEN.

2.     Szczegółowy zakres obowiązków i kompetencji wicedyrektorów określa dyrektor CEN            w drodze indywidualnych zakresów czynności.

3.     Do zadań wicedyrektora należy w szczególności:

1)    projektowanie działalności dydaktycznej CEN w zakresie szkolenia kursowego,

2)    organizowanie oraz upowszechnianie informacji pedagogicznej podejmowanej przez CEN         i Bibliotekę Pedagogiczną,

3)    opracowanie projektów planów pracy Biblioteki Pedagogicznej,

4)    koordynowanie i nadzorowanie pracy poszczególnych komórek organizacyjnych Biblioteki Pedagogicznej oraz pracowników w niej zatrudnionych,

5)    integrowanie pracowników wokół realizacji zadań wspólnych dla nauczycieli konsultantów, doradców metodycznych oraz nauczycieli bibliotekarzy,

6)    nadzorowanie i koordynowanie działalności Biblioteki Pedagogicznej w zakresie:

a)     gromadzenia, opracowania i udostępniania zbiorów bibliotecznych,

b)    prowadzenia działalności informacyjno – bibliograficznej,

c)     udzielania pomocy i instruktażu metodycznego filiom Biblioteki Pedagogicznej,

7)    wnioskowanie do dyrektora CEN w sprawie nagród i kar dla pracowników  pedagogicznych.

4.     Do zadań wicedyrektora ds. ekonomiczno – administracyjnych należy w szczególności:

1)    organizowanie obsługi administracyjno – gospodarczej, zapewniające sprawne funkcjonowanie CEN w zakresie prawidłowej organizacji pracy, w tym bezpieczeństwa  i higieny pracy,

2)    nadzorowanie i koordynowanie prac inwestycyjno – remontowych budynków CEN,

3)    zabezpieczenie warunków lokalowych, materiałowych oraz wyposażenia służącego realizacji celów statutowych CEN,

4)    nadzorowanie i kontrolowanie stanu zabezpieczenia majątku CEN, oraz stanu bhp i ppoż.,

5)    zabezpieczenie wyposażenia CEN w sprzęt dydaktyczny i biurowy,

6)    nadzorowanie pracy pionu ekonomiczno – administracyjnego,

7)    prowadzenie spraw osobowych pracowników CEN, w tym dokumentacji spraw kadrowych,

8)    przygotowanie projektów umów regulujących stosunki pracy pracowników,

9)    nadzorowanie pracy pracowników administracyjnych, inżynieryjno – technicznych oraz pracowników obsługi CEN,

10) przygotowanie propozycji dotyczących szczegółowych zakresów czynności dla poszczególnych stanowisk pracy,

11) wnioskowanie do dyrektora CEN w sprawie nagród i kar pracowników niepedagogicznych,

12) kontrola przestrzegania dyscypliny pracy,

13) prowadzenie kontroli wewnętrznej w CEN.

 

§13

  1. W CEN tworzy się pracownie:

1)    edukacji zintegrowanej,

2)    humanistycznej,

3)    matematyczno – przyrodniczej,

4)    szkolnictwa zawodowego.

  1. W CEN tworzy się stanowiska kierowników pracowni:

1)    edukacji zintegrowanej,

2)    humanistycznej,

3)    matematyczno – przyrodniczej,

4)    szkolnictwa zawodowego.

  1. Do zadań kierownika pracowni należy w szczególności:

1)    organizowanie pracy pracowni,

2)    zatwierdzanie planów pracy i sprawozdań doradców metodycznych,

3)    sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem pracy doradców metodycznych,

4)    organizowanie sprawnego przebiegu informacji pomiędzy pracownikami i nauczycielami konsultantami,

5)    podejmowanie innych zadań zleconych przez dyrektora CEN.

  1. Dyrektor CEN nawiązuje, zmienia i rozwiązuje stosunki pracy z kierownikami pracowni.
  2. W Bibliotece Pedagogicznej tworzy się następujące wydziały:

1)    Gromadzenia i opracowania zbiorów,

2)    Wypożyczalnia,

3)    Czytelnia,

4)    Informacyjno – Bibliograficzny,

5)    Organizacyjno – Administracyjny.

  1. Wydziałem kieruje kierownik powołany przez dyrektora CEN na wniosek wicedyrektora kierującego działalnością BP.
  2. Do zadań kierowników wydziału należy w szczególności:

1)      organizowanie pracy wydziału,

2)      dbałość o poprawność merytoryczną dokumentacji wydziału,

3)      planowanie pracy i sprawozdawczość,

4)      współpraca z doradcami i konsultantami,

5)      praca na rzecz promocji biblioteki w środowisku oświatowym.

  1. W Bibliotece Pedagogicznej tworzy się następujące filie:

1)    Filia Nr 1 w Białogardzie,

2)    Filia Nr 2 w Drawsku Pomorskim,

3)    Filia Nr 3 w Kołobrzegu,

4)    Filia Nr 4 w Szczecinku,

5)    Filia Nr 5 w Świdwinie,

6)    Filia Nr 6 w Sławnie.

  1. Filią kieruje kierownik filii, powołany przez dyrektora CEN na wniosek wicedyrektora kierującego działalnością BP.
  2. W filiach tworzy się stanowiska kierowników filii.
  3. Do zadań kierowników filii należy w szczególności:

1)      organizowanie pracy filii,

2)      prowadzenie dokumentacji bibliotecznej,

3)      planowanie pracy i sprawozdawczość,

4)      gromadzenie zbiorów,

5)      współpraca z pracownikami CEN i koordynatorem ds. bibliotek filialnych.

  1. Dyrektor CEN nawiązuje, zmienia i rozwiązuje stosunki pracy z kierownikami wydziałów   i filii BP.

 

§14

1.     Do organizacji i prowadzenia działalności statutowej CEN są zatrudnieni nauczyciele konsultanci, doradcy oraz specjaliści.

2.     Do zadań nauczycieli konsultantów i specjalistów należy w szczególności:

1)    realizacja zadań wymienionych w § 4,

2)    organizowanie współpracy oraz wymiany doświadczeń między pracownikami pedagogicznymi CEN,

3)    inicjowanie i merytoryczne usprawnianie zmian innowacyjnych w oświacie,

4)    współpraca z organizacjami i instytucjami w zakresie udziału w programach Unii Europejskiej,

5)    organizacja i przeprowadzanie jesiennych i wiosennych konferencji przedmiotowych (zespoły metodyczne),

6)    organizowanie warsztatów metodycznych z udziałem twórców nowych programów i podręczników szkolnych,

7)    organizacja różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli poszczególnych specjalności oraz przewodniczących zespołów samokształceniowych,

8)    opracowanie i publikowanie materiałów metodycznych dla nauczycieli,

9)    udzielanie konsultacji indywidualnych,

10) współpraca z dyrektorami w zakresie m. in. upowszechniania prawa oświatowego, wymiany doświadczeń w zakresie zarządzania i administrowania oświatą, sprawowania nadzoru pedagogicznego z uwzględnieniem pomiaru jakości, przygotowania szkół i placówek do realizacji sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych oraz awansu zawodowego nauczycieli,

11) podejmowanie innej działalności zleconej przez dyrektora CEN.

3.     W CEN zatrudnieni są nauczyciele doradcy metodyczni, obejmujący w szczególności nauczycieli różnych specjalności na terenie wymienionym w § 2 ust.2.

4.     Zadania doradcy metodycznego powierza się na okres trzech lat z możliwością jego skrócenia lub przedłużenia. Dyrektor CEN opiniuje kandydatów na doradców metodycznych, którym zadania powierza organ prowadzący publiczną szkołę lub placówkę.

5.     Do zadań nauczyciela doradcy metodycznego należy w szczególności:

1)    diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli danego przedmiotu nauczania i określenie potrzeb oraz form ich doskonalenia zawodowego,

2)    gromadzenie, opracowywanie oraz upowszechnianie informacji pedagogicznej, w tym szczególnie wydawnictw o charakterze instruktażowo – metodycznym,

3)    organizowanie form terenowego doskonalenia nauczycieli,

4)    sprawowanie szczególnej opieki metodycznej nad nauczycielami o krótkim stażu pracy oraz nauczycielami nie posiadającymi pełnych kwalifikacji zawodowych,

5)    upowszechnienie nowych metod nauczania, technik i środków dydaktycznych,

6)    organizowanie zespołów metodycznych,

7)    inicjowanie i merytoryczne wspieranie zmian innowacyjnych w oświacie,

8)    organizowanie współpracy oraz wymiany doświadczeń między nauczycielami danego przedmiotu,

9)    podejmowanie innej działalności określonej przez dyrektora CEN.  

6.     Zadania obowiązkowe, o których mowa w § 4 oraz w § 10 ust. 2 realizowanie są w ramach stosunku pracy poprzez m. in. przydzielenie obowiązkowego pensum dydaktycznego nauczycielom konsultantom, specjalistom oraz doradcom metodycznym.

 

§ 15

1.     W CEN funkcjonuje wydawnictwo oraz punkt sprzedaży wydawnictw.

2.     Działalność wydawnictwa koordynuje Komisja Wydawnicza powoływana przez dyrektora CEN.

 

§ 16

1.     Do obsługi administracyjnej w CEN zatrudnieni są pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno– techniczni, administracji i obsługi.

2.     Szczegółowy zakres zadań, obowiązków i podległości służbowej pracowników, o których mowa w ust.1 określa Regulamin Pracy CEN.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ V. Postanowienia końcowe.

 

§17

1.     CEN może prowadzić działalność gospodarczą na podstawie odrębnych przepisów.

2.     Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej przez CEN określają odrębne przepisy.

3.     CEN gromadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

4.     Dyrektor CEN, w drodze zarządzenia, tworzy, przekształca i znosi wewnętrzne jednostki organizacyjne CEN chyba, że przepisy niniejszego Statutu stanowią inaczej.

 

§18

Zmiany w niniejszym Statucie mogą być dokonywane uchwałą Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego z inicjatywy własnej lub na wniosek dyrektora CEN.